söndag 29 september 2019

Det stavas "sufflé" på färska plommon!






Varför gör jag det här så sällan, suffléer.
Ändå går mina stora matminnen till just suffléer…eller nä, det är väl inte riktigt sant, men jag minns mina suffléer. Jag minns åtskilliga lutfisksuffléer på Operakällaren, jag minns barndomens ost och chokladsuffléer. Jag kommer ihåg en ansjovissufflé jag gjorde som var rena rama sprängstoffet och alla goda fisksuffléer.

Var i ICA affären idag och köpte en korg röda plommon, lite syrliga ändå ganska mogna. Tio kronor korgen och vad kan man tänka sig göra med det. Först tänkte jag en plommonmarmelad eller en sylt. Så slog det mig de där härlig katrinplommonsuffléerna jag gjorde förr. Dags att träda till verket, en sufflé på färska plommon.



GÖR SÅ HÄR:
Åtta kärn- och skinnfria plommon kokas mjuka i bitar i en deciliter mörkt muscovadosocker. Ställ i kallt vatten att svalna så fort som det går.
Sätt ugnen på 225 grader. Ta 6 portionssuffléformar och smörj dem med smör och ströa med strösocker.
Skira fem ägg från gulorna. Vispa vitorna på lågvarv i fem-tio minuter. Tillsätt en nypa (ett kryddmåt salt). När vitorna börjat växa och gå ihop, tillsätt en halv deciliter strösocker och öka vispningen till max.
Klart när, det där vet ni ju, byttan med vitorna kan vändas upp och ner över huvudet. Lättar att se när vispen tas ut att det bildas styva viggar i smeten.

Vänd ner hälften av äggvitan i det nu kalla plommonkoket. Vänd ner försiktigt och gör sedan vice versa, vänd ner plommon röran i kvarvarande äggvita. Fyll formarna upp till bredden och jämna till med en palettkniv. Torka kanten på varje form och lite ner i smeten.
Ställ i mitten av ugnen och ställ tiden på 13 minuter (jag hade 15 minuter och dumt nog kollade jag inte hela tiden så de karamelliserade lite väl hårt på ytan.)
Servera direkt, svingott!

Middagen blev ankconfit på råstekt potatis smaksatt med renbuljong




Inga kommentarer: