söndag 8 juli 2018

Nu blir det skördat var och varannan dag






Det är en medtagande känsla att duka upp grönsakerna från egenodlingen. Så snabbt det gick i år från frö till planta!
Odlar en mycket begränsad yta. Det var ju alls inte meningen egentligen. Som av en händelse ringde en kompis i höstas och erbjöd halva sin kolonilott. Det blev höstgrävning i höstas och förodling i våras. 

Tidigt bestämde jag exakt vad jag skulle ha i landet:

Mandel
Svartkål
Grönkål
Vaxbönor
Gurka (västeråstyp)
Mangold
Squash (grön)
Dill
Rädisor
Pak choi
Prydnadspumpa
Rosenskära
Pimpenella
Gråärt som prydnad
Rosenstörböna som prydnad
Ringblommor
Krasse, kryp och klätter

Börjat skörda nu. Känns bra. Blad för blad och stånd av pakchoi. Gör grytor, röror, grönkålschip och ätliga blommor i salladen. Sojastuvad pakchoi är oefterhärmligt!
Men det här var nog min sista odlingssäsong. 


...och så här ser prlocktallriken ut tillagad.

Närmast i livet har vi sommarhus i Hälsingland och i odlingszon 5-6. Får bli sånt som sköter sig själv. Potatis, något kål, tåligt äppelträd, krusbär. Redan finns där stora körsbärsträd och vinbär. Det här blir vårt asylum och vi ska aldrig känna ett uns av tvång. Där ska vi bara låta kreativiteten kanaliseras genom att skriva, måla, teckna, sy, sticka och läsa. Alltså allt annat än att odla. Tills dess njuter jag av vad jag får för handen på den lilla odlingsplätten idag.

Inga kommentarer: