lördag 18 november 2017

Ren, ripa, orre, tjäder och massor därtill

Marja Thomasson Ek
Jag kom till Sollentuna 1962. Tjugo år senare startade en liten butik i ett hus i Norrviken, inte långt från stationen. Skylten ut mot vägen; Renprodukter.
I alla dessa år har jag kört förbi och bokstaverat Renprodukter och hört så mycket gott om service, om bredden på produkterna, om kvaliteten.
Något år, kan väl varit kanske för 20 år sedan, var jag bjuden på en riktig tjäder och orrfest. Makalöst gott med fet sås och gelé och rostade potatisar.
Fåglarna kom från Renprodukter.



Idag for vi förbi på Norrvikenleden och såg i hastigheten tända marschaller och en kåta på tomten framför huset.
Nu eller senare, tänkte vi och vände direkt vid brandstationen, körde tillbaka och det visade sig vara nyinvigning av butiken. Föräldrarna lämnar över till dottern Marja Thomasson Ek och hennes kompanjon Nils Torbjörn Nutti.

I kåtan serverades varm lingondricka och skavgryta. Renskav är ju som bekant från steken, men skavad ren är kött från lägg, nacke och bog. Mycket smak och förstärkt med trattisar, lök och viltbuljong.
August som är ett litet smaksnille (har perfekt gehör i smaken och exakt i musiken) sa med en gång: Köp hem minst ett kilo, det här vill jag ha till middag.



Massor av människor, idel bekanta och flera nya ansikten. En strålande stämning och inte minst ett fantastiskt utbud.
Lycklig, eftersom jag inser att jag inte blir bjuden på ripjakt eller annan fågeljakt i år heller, över att här fanns både snarad och skjuten ripa, och i samma frys orre och tjäder. Alltså, se upp nu därhemma, det vankas sånt som smakar fågel.

Nu köpte jag med mig en spicken renkorv och ett kilo skavat.

Förstår att jag efter alla dessa år gått miste om lite av äventyret. Detta ska fortsättningsvis bli min cup of tea.

(Det lyckligt lustiga i kråksången är ju att Kristina estmerar den här vilda maten mer än tamköttet på ICA, månne bero på hennes samiska gener?)

Inga kommentarer: