Faksimil från barnbutiken Knodds hemsida
Har ni varit med om det - att en säljare av en barnvagn försvarar sig med att det är vanligt att hjulen hoppar av barnvagnen?.
"Det får man räkna med".
När jag pressar säljaren på Knodd/Stinsen ytterligare hävdar hon att det är handhavandefel "Man ska ta av hjulen och tvätta och smörja axlarna med jämna mellanrum.
Efter ett halvår lossar spärr och skyddskapsel på ett hjul av vår Cango. Vi är på IKEA och vagnen håller på att välta - August tumlar runt och hänger i selen.
När vi går förbi säljstället, en butik i Stinsen köpcentrum säger säljaren att det är "inget butiken kan lösa" - hon måste prata med återförsäljaren.
-Men det är ju Du som sålde vagnen till oss, det är från Er vi har garanti och kvitto.
"Vi kan inte ansvara för leverantörens vara - det måste ni förstå" säger den lilla tonårslika säljerskan.
Igår ringde hon mig och sa i klartext att tillverkaren sagt att "det är handhavandefel så vårt trasiga hjul är inget de kan göra något åt".
"Det händer ganska ofta att hjulen ramlar av barnvagnar - det får man räkna med"
Jag frågar:
-Så när man köper en barnvagn hos er på Knodd så får man räkna med att hjulen trillar av?
Då svarar den lilla oskyldíga: "Jaa, jag tror det, men jag ber min chef ringa dig"
Nyss ringde hon - jag låg i badet och hade ingen lust att prata.
Hon presenterade sig som efternamnslösa Elisabeth.
Hon hävdar exakt detsamma som säljaren igår.
Så nu vet alla att handlar man en Cangovagn till sina bäbisar så riskerar man livet på dem och handlar man vagnen, eller förmodligen något annat på Knodd i Sollentuna så blir man inte klokt bemött.
(Jag har mailat det här blogginlägget till Knodd för bemötande, självfallet också till journalistkollegor på ledande barntidningar och magasin)
torsdag 15 november 2007
Prenumerera på:
Kommentarer till inlägget (Atom)
2 kommentarer:
Vilket bemötande, vilken service!
Bra att du skriver om det. Hur tänker en del företag??
Otroligt dåligt av butiken att inte känna till att vi har lagar angående sånt. Den som säljer en vara kan aldrig komma undan genom att skylla på sin leverantör eller kunden. Enligt konsumentköplagen har man två års reklamationstid för fabrikationsfel. Det innebär sådant som till exempel gått av eller spruckit på grund av konstruktions-eller tillverkningsfel. Alltså inte skador som uppkommit på grund av slitage. Första halvåret gäller i praktiken att det alltid anses vara ett konstruktionsfel på vagnen om den går sönder. Konsumenten har rätt att välja om vagnen ska lagas eller byta till en ny vagn, under förutsättning att valet inte blir för betungande för butiken. Oavsett om du använt vagnen i 1 år och 11 månader har du rätt att reklamera den. Om butiken tycker att det är ditt fel, är dom skyldiga att bevisa det genom en vettig teknisk förklaring som skall föregås av en teknisk undersökning av felet, som skall utföras av någon med rätt teknisk kompetens. Tycker du ska maila en kopia till kommunens konsumenthandledare, dom hjälper gärna till.
Skicka en kommentar