lördag 9 december 2006

Älskade Anka


Vad gör man. Ny i Laos, trött på Laomat efter några dygn i Isaan och med Isaanköket nära, nära i Bangkok.
Vi gick på KINAKROG YES!!!

Och vi åt Pekinganka.
Det var den möraste anka jag någonsin ätit. Helt fantastisk vars kött och fett fullkomligt ångade upp i munnen, smekte hela munhålan och sprängde upp med smak. Så skinnet som var knaprigt och mört i samma tugga, frasigt, lite rökigt, lackat med sojor och Gud vet vad. Men sedan var det inte så mycket mer, soppan med ett salladsblad smakade ingenting, och det hårdstekta skrovet var vär inget man sitter och slafsar med på restaurang.

Service - jo tack, i denna lilla kommuniststat vet man att serva (!) tänka sig - två servitriser hårdbevakade vårt bord och såg till att alla skålar och tekoppar var välfyllda efter varje liten sipp.
Men för alla som älskar Laomat så varsegod - en bild på gatuköket. Säga vad man vill om anka, men verkligheten ligger nog i gatukökets vagn. Va...håller jag på att bli sydostasiat?
hmmm, har nog varit det ganska länge, när jag tänker efter och längtar redan efter nudelsoppan på marknaden på Phuket, med ankbröst och med blodpudding.
Mer följer.

2 kommentarer:

Jessica sa...

Och så hade de ju dekorerat den med en dendrobiumorkidé ;).

Lagers tabberas sa...

Experten har talat!
Hade inte en aning själv.
Innan jag började resa i Indokina och Kina såg alla asiater lika dana ut allihop. Efter tio år ser jag skönheten i var och en - som med orkidéer, kan jag tänka!